Bakgrund och Motivation

Spelindustrin är idag en av världens mest lönsamma. Till och med när IT-sektorn går på lågvarv fortsätter den globala spelindustrin att växa och är faktiskt på samma nivå som film- och musikindustrin. Inom en nära framtid kommer det inte finnas någon renodlad spel- eller filmindustri utan de kommer flätas samman och bilda en ännu större marknad. Vi har redan sett exempel på det där filmer blivit spel och vice versa. Varför inte göra en dubbel förtjänst eller mer?

Spelindustrin behöver programmerare med en gedigen matematisk bakgrund. Anställda på spelföretag har vanligtvis högskoleingenjörs- eller civilingenjörsexamen inom teknik. Här kan KTH med sina 18 000 inskrivna teknologer förse spelföretag med kompetens. Idag står KTH bakom en tredjedel av alla högskole- och civilingenjörer i Sverige. Det är också erkänt som en av de fem bästa högskolorna i Europa.

Vi tror att speltävlingen och Swedish Game Awards uppmuntrar studenter från hela Sverige att mer aktivt inrikta sin utbildning mot spelutveckling. Detta kommer att bidra till att spelindustrin i Sverige blir ledande inom spelutveckling och allmänt inom medierelaterade applikationer.

Vi söker folk till nästa år!
2005-05-13
Swedish Game Awards behöver fler som driver tävlingen. Vill du vara med? Kontakta oss.
Läs mer

Foton från kvällen
2005-05-13
Det fotograferades en hel del under kvällen. Här hittar du drygt 200 foton från hela kvällen.
Läs mer

Finalen avgjord!
2005-05-12
I kväll avgjordes finalen i Swedish Game Awards. Evenemanget präglades av en mycket positiv stämning
Läs mer