Finalen avgjord!

I kväll avgjordes finalen i Swedish Game Awards (SGA). Evenemanget präglades av en mycket positiv stämning.

SGA har under året vuxit till en av världens största spelutvecklingstävlingar och tidigare vinnare har skördat framgångar även internationellt. Vi är övertygade om att årets bidrag inte kommer att bli något undantag.

Nytt för i år var att tävlingen hade en klass för mobila spel och en klass för PC-spel. Dessutom fanns två speciella pris att vinna, priset för bästa spelidé respektive Sony Ericsson Mobile Java 3D Award.

Utöver själva prisceremonin pågick en hel del kringaktiviteter. Samtliga partners fanns på plats, huvudpartnern Sony Ericsson med en stor monter. Hos DICE, Sveriges största spelutvecklingsföretag, hade man chansen att vinna nya Battlefield 2 (där missade ni som inte var där något). Jadestone var som vanligt på jakt efter duktiga spelutvecklare. Sun Microsystems och FX Realms demonstrerade sina produkter. PC Superstores jurydator visade upp de flesta bidragen på en storbildsduk.

Naturligtvis var flera bidrag där och lät besökarna provspela deras spel. Vilka var det som vann då?

Den mobila kategorin vanns av spelet IceCakes, ett pusselspel som enligt juryn var "…komplett. Utmanande, lättbegripligt och välanpassat koncept i snygg förpackning". Bakom spelet stod endast en person, KTH-studenten Finn Ericson.

Sony Ericsson Mobile Java 3D Award vanns av 3D Cube, ett spel med stora influenser från Rubiks kub.

Priset för bästa spelidé gick till Promqueen, en satirisk simulering av en tonårsflickas liv på high school. I motiveringen skrev juryn "Intelligent cynism som illustrerar skillnanden mellan vilka vi är och vilka vi vill vara. Med ett genomförande som är skrämmande nära verkligheten".

Den prestigefyllda PC-kategorin vanns till slut av spelet Crazyball, där spelaren styrde en rullande boll i ett 3D-landskap och skulle lösa olika pussel. Förstapriset motiverades av juryn på följande sätt: "Med hjälp av avancerad fysik har de tagit en klassisk nisch till en ny nivå av spelbarhet."

Filmer från alla vinnare finns på www.excitera.nu/sga. Där finns också förstapristagarnas spel att ladda ner.

Kontakt Swedish Game Awards:
John Hargelid, projektledare, hargelid@excitera.nu, 0704- 66 89 24

Vi söker folk till nästa år!
2005-05-13
Swedish Game Awards behöver fler som driver tävlingen. Vill du vara med? Kontakta oss.

Foton från kvällen
2005-05-13
Det fotograferades en hel del under kvällen. Här hittar du drygt 200 foton från hela kvällen.

Finalen avgjord!
2005-05-12
I kväll avgjordes finalen i Swedish Game Awards. Evenemanget präglades av en mycket positiv stämning