Historia

Bakgrund
Projektet startades 2002 som ett underprojekt till Excitera, och hette då KTH Game Awards. Året efter startade även Excitera Mobile Awards som numera är en del av Swedish Game Awards.

Omgång 2002-2003
Med uppbackning från spelföretag som Microsoft och DICE samt ett stort intresse från studenter och media, som t ex Aftonbladet, kom det fram bidrag av mycket hög kvalitet. I domarpanelen satt representanter från framgångsrika företag i branschen.
Vinnarna i tävlingen, Xazzon, gick sedan vidare och ställde upp i världens största dataspelsfestival: Independent Game Festival i San José, Kalifornien.

Se sidan för denna omgång här.

Omgång 2003-2004
I den oundvikliga uppföljaren till den första tävlingen höll bidragen återigen en mycket jämn och hög nivå. Partners denna gång var DICE, QPAD och speltidningen Player1. Finalen bevakades bl a av SVT:s Rapport.
Vinnare var Saga of Ina, ett plattformsspel som enligt den namnkunniga juryn hade "övertygande stämning och grafik". På andra plats kom Velocitors, ett bilspel med imponerande grafik och fysikmodell. Priset för bästa spelidé gick till War, Siege & Conquest, ett massivt multiplayerspel med annorlunda och nyskapande design.

Se sidan för denna omgång här.

Excitera Mobile Awards 04
Den första omgången av EMA hölls 2004 och blev en succe med över 40 anmälda bidrag i 3 olika klasser. Utvecklingen skedde endast för J2ME-plattformen.

Se sidan för denna omgång här.

Vi söker folk till nästa år!
2005-05-13
Swedish Game Awards behöver fler som driver tävlingen. Vill du vara med? Kontakta oss.
Läs mer

Foton från kvällen
2005-05-13
Det fotograferades en hel del under kvällen. Här hittar du drygt 200 foton från hela kvällen.
Läs mer

Finalen avgjord!
2005-05-12
I kväll avgjordes finalen i Swedish Game Awards. Evenemanget präglades av en mycket positiv stämning
Läs mer