21/5
Final
Under en stor fest- och finalcermoni utsågs den 19 maj vinnarna i EMA '04. Vinnargalleri.

21/5
EMA '05
Excitera Mobile Award '04 är avslutad och organisations- kommittén vill rikta ett varmt tack till alla som varit inblandade! Mer info om nästa års tävling EMA '05 finns här!

Nyhetsarkiv
Untitled Document

Info på denna sida
Om utvecklarna: Vinnare i utlottningen (inlämning 1) Anmälda lag Utvecklarkvällar
Om att utveckla: Om J2ME Möjliga telefoner att utveckla till Skillnad mellan MIDP 1.0 och MIDP 2.0 Urval av presenterat material vid evenemang

Vinnare i inlämning II

Se Vinnargalleriet!

Vinnare i inlämning I

Sony Ericsson T630

Lag "J"

Datormagazinprenumeration

Lag "Snah"
Lag "didakterna"
Lag "Phoenix"
Lag "Coconut"
Lag "S4"
Lag "Gasta"
Lag "Instant Classic Software"
Lag "Abused Pixels"

 

Anmälda lag

Totalt antal anmälda lag: 42

Klassen nyttoapplikationer

Lagnamn Skola Kontakt
Chipets Construction KTH e-mail
Coconut KTH e-mail
didakterna Lärarhögskolan, Stockholm e-mail
Fredrik&Noel Stockholms Universitet e-mail
GASTA Stockholms Universitet e-mail
J KTH e-mail
L33t games KTH e-mail
Mobile Candy Inc KTH e-mail
Notificadores Umeå universitet e-mail
Pobeda KTH e-mail
SthlmIMittHjärta KTH e-mail
Supreme* Lunds Tekniska Högskola e-mail
Survail Kristianstad Högskola e-mail
TeamX Högskolan i Kalmar e-mail
tschützer N/A e-mail
Voornamen KTH e-mail

Klassen spel

Lagnamn Skola Kontakt
Abused pixels Högskolan i Kalmar e-mail
esd.virtualmachine Högskolan i Halmstad e-mail
HCl KTH e-mail
Instant Classic Software KTH e-mail
JoTa KTH e-mail
Lill-Jansskogen Studios KTH e-mail
LP KTH e-mail
Phoenix Lunds Tekniska Högskola e-mail
Polydo KTH e-mail
S2 Högskolan i Kalmar e-mail
S4 Entertainment Högskolan i Kalmar e-mail
Snah KTH e-mail

Ospecificerad klass (ej gjort inlämning 1)

Lagnamn Skola Kontakt
8-bit Lunds Tekniska Högskola e-mail
Briz Lunds Tekniska Högskola e-mail
Carlskrona Mobile Innovations Blekinge Tekniska Högskola e-mail
Cetrix KTH e-mail
Hajir KTH e-mail
Karlsson N/A -
Kenet SU e-mail
Liljsoft Blekinge Tekniska Högskola e-mail
Mobile Informatics & Logistics IT-Universitetet Göteborg e-mail
Moustrap DSV e-mail
null Lunds Tekniska Högskola e-mail
o2k N/A -
OneManShow Blekinge Tekniska Högskola e-mail
Second try IT-Universitetet Stockholm e-mail
SELAP KTH e-mail
Svedman KTH e-mail
Team EA KTH e-mail
Game Impact KTH e-mail

 

Utvecklarkvällar

Varje onsdag fram till den slutgiltiga inlämningen kommer utvecklarkvällar hållas på KTH, Campus Valhallavägen. Deltagande lag får här möjlighet låna en testtelefon och köra sina tävlingsbidrag i skarp miljö. Tillgängliga telefoner är Sony Ericsson P900 och T610. Observera att endast tre Sony Ericsson P900 finns tillgängliga varje utvecklarkväll. Obligatorisk föranmälan för utvecklarkväll skickas till ema@excitera.nu senast dagen innan det aktuella tillfället. Platserna tilldelas enligt "först till kvarn"-principen.

  • Onsdagar v.13 - v.18
  • Tid: 18.00 - 21.00
  • Plats: KTH Campus Valhallavägen, E-huset, plan 4
  • Anmälan skickas till ema@excitera.nu och skall innehålla lagnamn och önskad telefonmodell (P900/T610)

Bokningsschema för utvecklarkvällar

Datum Lag Testtelefon

2004-03-24

Coconut P900
  <Ledig>  
  <Ledig>  
  <Ledig>  
  <Ledig>  
2004-03-31 <Ledig>  
  <Ledig>  
  <Ledig>  
  <Ledig>  
  <Ledig>  
2004-04-07 Lag P900
  Lag P900
  <Ledig>  
  <Ledig>  
  <Ledig>  
2004-04-14 Game impact P900
  Uncle Bob P900
  <Ledig>  
  <Ledig>  
  <Ledig>  
2004-04-21 esd.virtualmachine P900
  Second try P900
  Game Impact P900
  Lill-Jansskogen Studios T610
  <Ledig>  
2004-04-27 EZ Mobile P900
(OBS tisdag!) EZ Mobile P900
  Lill-Jansskogen Studios P900
  Didakterna T610
  Second try T610
2004-04-28 EZ Mobile P900
(Extrainsatt!) Coconut P900
  Coconut & EZ Mobile (delad) P900
  <ledig> T610
  <ledig> T610

 

Om J2ME

J2ME står för Java 2 Micro Edition och är en delmängd av det vanliga Java 2 Standard Edition, vilket innebär att programmeringen blir snarlik med ”vanlig” Java-programmering. Precis som när man skapar programvara för en vanlig dator så kan man med J2ME skapa programvara för telefoner, förutsatt att de är J2ME-kompatibla. J2ME-kod skrivs i utveklingsverktyg som t.ex. SunONE eller i vanliga texteditors och de färdiga programmen kallas MIDlets . Självklart ställer J2ME stora krav på att man tar hänsyn till telefonernas begränsade skärmstorlek, minne samt processorkraft.

Läs mer om J2ME här:

Här beskrivs hur Du installerar utvecklingsmiljön och startar ett enkelt program. Länken innehåller all information som behövs för att börja utveckla ett J2ME-program.
http://developers. sun.com/techtopics/mobility/midp/articles/wtoolkit/

Här hittar Du FAQ:s , exempelkod och annan nyttig information som kan behövas vid J2ME-utveckling:
http://developers. sun. com/techtopics/mobility/reference/index. html

Sun's utvecklarsida för J2ME:
http://developers. sun.com/techtopics/mobility/

Ytterligare en utvecklarsida:
http://java.sun.com/developer/community/chat/index.html

En annan bra inkörsport till J2ME:
http://www. billday. com/j2me/index. html

Ladda ner utvecklarmiljön Wireless Toolkit från:
http://java. sun. com/products/j2mewtoolkit/download-2_0. html

Artikel om Sun och gaming (sajten ostadig 20040405):
http://www.forbes.com/technology/newswire/2004/03/21/rtr1306577.html

 

 

Möjliga telefoner att utveckla till:

I dagsläget är i princip alla telefoner som kommer ut på svenska marknaden kompatibla med Java 2 Micro Edition. Länken nedan publicerar en komplett lista över samtliga javatelefoner:
http://java. sun.com/webapps/device/device

Olika telefoner har olika prestanda vad gäller skärmstorlek, processorkraft etc. För mer information om detta, följ länken nedan:
http://www. jbenchmark.com/

 

Skillnad mellan MIDP 1.0 och MIDP 2.0

Funktioner på hög nivå i J2ME finns samlade inom ett API som kallas MIDP (Mobile Information Device Profile). MIDP ger tillgång till specifika telefonfunktioner som ljudeffekter, användargränssnitt och nätverkskommunikation. Det finns två versioner av MIDP och i dagsläget följer de flesta Java-telefoner MIDP 1.0-standarden, men fler och fler telefoner anpassas till MIDP 2.0. Generellt sett kan sägas att telefoner som använder sig av Javas MIDP 2.0-profil har större kapacitet och bättre möjligheter att använda inbyggda funktioner i telefonen. Ur tävlingssynpunkt är det upp till utvecklaren att bestämma om tävlingsbidraget skall anpassas till MIDP 1.0- eller 2.0-standarden.

Fördelar med MIDP 1.0

Fördelar med MIDP 2.0

+ Stöds av samtliga Javatelefoner (medan MIDP 2.0 ännu bara stöds av ett fåtal)

+ Tillåter flyttal ( float och double )
+ Mer effektiv mjukvarustack
+ Bättre stöd för ljudeffekter i applikationer

 

+ Stöd för HTTPS och säkra nätverk

 

+ MIDP 2.0 är bakåtkompatibelt med MIDP 1.0

Tillgängliga MIDP 2.0-telefoner:
http://www.benhui.net/midp2phonelist.html

 

Urval av presenterat material vid evenemang

Kortfattad sida om materialet vid evenemanget Mobila Spel finns här.

Referat av något av det som sades vid paneldebatten Developing Wireless Applications 5 februari finns här.

Rapport från evenemanget Mobile Applications Evening I: Getting Started 26 februari finns här.

Schemat för kommande evenemang finns här!

 

 

Excitera Mobile Award ansvarar ej för länkarnas innehåll. Har Ni förslag på fler användbara länkar eller skulle det visa sig att någon av länkarna är felaktiga eller ligger nere, skicka ett mail till ema@excitera.nu .