Untitled Document
Info på denna
sida
Om utvecklarna:
Vinnare i utlottningen (inlämning 1) Anmälda
lag Utvecklarkvällar
Om att utveckla:
Om J2ME Möjliga
telefoner att utveckla till
Skillnad mellan MIDP 1.0 och MIDP 2.0 Urval
av presenterat material vid evenemang
Vinnare
i inlämning II
Se Vinnargalleriet!

Vinnare
i inlämning I
Sony
Ericsson T630
Lag
"J"
Datormagazinprenumeration
Lag
"Snah"
Lag "didakterna"
Lag "Phoenix"
Lag "Coconut"
Lag "S4"
Lag "Gasta"
Lag "Instant Classic Software"
Lag "Abused Pixels"
Anmälda
lag
Totalt
antal anmälda lag: 42
Klassen nyttoapplikationer
Lagnamn |
Skola |
Kontakt |
Chipets
Construction |
KTH
|
e-mail |
Coconut
|
KTH
|
e-mail |
didakterna
|
Lärarhögskolan,
Stockholm |
e-mail |
Fredrik&Noel
|
Stockholms
Universitet |
e-mail |
GASTA
|
Stockholms
Universitet |
e-mail |
J
|
KTH
|
e-mail |
L33t
games |
KTH
|
e-mail |
Mobile
Candy Inc |
KTH
|
e-mail |
Notificadores
|
Umeå
universitet |
e-mail |
Pobeda
|
KTH
|
e-mail |
SthlmIMittHjärta
|
KTH
|
e-mail |
Supreme*
|
Lunds
Tekniska Högskola |
e-mail |
Survail
|
Kristianstad
Högskola |
e-mail |
TeamX
|
Högskolan
i Kalmar |
e-mail |
tschützer
|
N/A
|
e-mail |
Voornamen
|
KTH
|
e-mail |
Klassen spel
Lagnamn |
Skola |
Kontakt |
Abused
pixels |
Högskolan
i Kalmar |
e-mail |
esd.virtualmachine
|
Högskolan
i Halmstad |
e-mail |
HCl
|
KTH
|
e-mail |
Instant
Classic Software |
KTH
|
e-mail |
JoTa
|
KTH
|
e-mail |
Lill-Jansskogen
Studios |
KTH
|
e-mail |
LP
|
KTH
|
e-mail |
Phoenix
|
Lunds
Tekniska Högskola |
e-mail |
Polydo
|
KTH
|
e-mail |
S2
|
Högskolan
i Kalmar |
e-mail |
S4
Entertainment |
Högskolan
i Kalmar |
e-mail |
Snah
|
KTH
|
e-mail |
Ospecificerad
klass (ej gjort inlämning 1)
Lagnamn |
Skola |
Kontakt |
8-bit
|
Lunds
Tekniska Högskola |
e-mail |
Briz
|
Lunds
Tekniska Högskola |
e-mail |
Carlskrona
Mobile Innovations |
Blekinge
Tekniska Högskola |
e-mail |
Cetrix
|
KTH
|
e-mail |
Hajir
|
KTH
|
e-mail |
Karlsson
|
N/A
|
- |
Kenet
|
SU
|
e-mail |
Liljsoft
|
Blekinge
Tekniska Högskola |
e-mail |
Mobile
Informatics & Logistics |
IT-Universitetet
Göteborg |
e-mail |
Moustrap
|
DSV
|
e-mail |
null |
Lunds
Tekniska Högskola |
e-mail |
o2k
|
N/A
|
- |
OneManShow |
Blekinge
Tekniska Högskola |
e-mail |
Second
try |
IT-Universitetet Stockholm |
e-mail |
SELAP
|
KTH
|
e-mail |
Svedman
|
KTH
|
e-mail |
Team
EA |
KTH
|
e-mail |
Game
Impact |
KTH |
e-mail |
Utvecklarkvällar
Varje
onsdag fram till den slutgiltiga inlämningen kommer utvecklarkvällar hållas
på KTH, Campus Valhallavägen. Deltagande lag får här möjlighet låna en
testtelefon och köra sina tävlingsbidrag i skarp miljö. Tillgängliga telefoner
är Sony Ericsson P900 och T610. Observera att endast tre Sony Ericsson P900
finns tillgängliga varje utvecklarkväll. Obligatorisk föranmälan för
utvecklarkväll skickas till ema@excitera.nu senast dagen innan det aktuella
tillfället. Platserna tilldelas enligt "först till kvarn"-principen.
- Onsdagar v.13
- v.18
- Tid: 18.00
- 21.00
- Plats: KTH
Campus Valhallavägen, E-huset, plan 4
- Anmälan skickas
till ema@excitera.nu och skall innehålla
lagnamn och önskad telefonmodell (P900/T610)
Bokningsschema
för utvecklarkvällar
Datum |
Lag |
Testtelefon |
2004-03-24
|
Coconut |
P900 |
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
2004-03-31 |
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
2004-04-07 |
Lag |
P900 |
|
Lag |
P900 |
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
2004-04-14 |
Game
impact |
P900 |
|
Uncle
Bob |
P900 |
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
|
<Ledig> |
|
2004-04-21 |
esd.virtualmachine |
P900 |
|
Second
try |
P900 |
|
Game
Impact |
P900 |
|
Lill-Jansskogen
Studios |
T610 |
|
<Ledig> |
|
2004-04-27 |
EZ
Mobile |
P900 |
(OBS
tisdag!) |
EZ
Mobile |
P900 |
|
Lill-Jansskogen
Studios |
P900 |
|
Didakterna
|
T610 |
|
Second try |
T610
|
2004-04-28 |
EZ
Mobile |
P900 |
(Extrainsatt!) |
Coconut |
P900 |
|
Coconut & EZ Mobile (delad) |
P900 |
|
<ledig>
|
T610 |
|
<ledig> |
T610
|
J2ME
står för Java 2 Micro Edition och är en delmängd av det vanliga
Java 2 Standard Edition, vilket innebär att programmeringen blir snarlik
med ”vanlig” Java-programmering. Precis som när man skapar programvara för
en vanlig dator så kan man med J2ME skapa programvara för telefoner,
förutsatt att de är J2ME-kompatibla. J2ME-kod skrivs i utveklingsverktyg
som t.ex. SunONE eller i vanliga texteditors och de färdiga programmen kallas
MIDlets . Självklart ställer J2ME stora krav på att man tar hänsyn
till telefonernas begränsade skärmstorlek, minne samt processorkraft.
Läs
mer om J2ME här:
Här
beskrivs hur Du installerar utvecklingsmiljön och startar ett enkelt program.
Länken innehåller all information som behövs för att börja
utveckla ett J2ME-program.
http://developers.
sun.com/techtopics/mobility/midp/articles/wtoolkit/
Här hittar Du FAQ:s , exempelkod och annan nyttig information som kan behövas
vid J2ME-utveckling:
http://developers.
sun. com/techtopics/mobility/reference/index. html
Sun's
utvecklarsida för J2ME:
http://developers. sun.com/techtopics/mobility/
Ytterligare
en utvecklarsida:
http://java.sun.com/developer/community/chat/index.html
En
annan bra inkörsport till J2ME:
http://www. billday. com/j2me/index.
html
Ladda
ner utvecklarmiljön Wireless Toolkit från:
http://java.
sun. com/products/j2mewtoolkit/download-2_0. html
Artikel
om Sun och gaming (sajten ostadig 20040405):
http://www.forbes.com/technology/newswire/2004/03/21/rtr1306577.html
Möjliga
telefoner att utveckla till:
I
dagsläget är i princip alla telefoner som kommer ut på svenska
marknaden kompatibla med Java 2 Micro Edition. Länken nedan publicerar
en komplett lista över samtliga javatelefoner:
http://java.
sun.com/webapps/device/device
Olika
telefoner har olika prestanda vad gäller skärmstorlek, processorkraft
etc. För mer information om detta, följ länken nedan:
http://www. jbenchmark.com/
Skillnad
mellan MIDP 1.0 och MIDP 2.0
Funktioner
på hög nivå i J2ME finns samlade inom ett API som kallas MIDP
(Mobile Information Device Profile). MIDP ger tillgång till specifika
telefonfunktioner som ljudeffekter, användargränssnitt och nätverkskommunikation.
Det finns två versioner av MIDP och i dagsläget följer de flesta
Java-telefoner MIDP 1.0-standarden, men fler och fler telefoner anpassas till
MIDP 2.0. Generellt sett kan sägas att telefoner som använder sig
av Javas MIDP 2.0-profil har större kapacitet och bättre möjligheter
att använda inbyggda funktioner i telefonen. Ur tävlingssynpunkt är
det upp till utvecklaren att bestämma om tävlingsbidraget skall anpassas
till MIDP 1.0- eller 2.0-standarden.
Fördelar
med MIDP 1.0
|
Fördelar
med MIDP 2.0
|
+
Stöds av samtliga Javatelefoner (medan MIDP 2.0 ännu bara stöds
av ett fåtal)
|
+
Tillåter flyttal ( float och double )
+ Mer effektiv mjukvarustack
+ Bättre stöd för ljudeffekter i applikationer
|
|
+
Stöd för HTTPS och säkra nätverk
|
|
+
MIDP 2.0 är bakåtkompatibelt med MIDP 1.0
|
Tillgängliga
MIDP 2.0-telefoner:
http://www.benhui.net/midp2phonelist.html
Urval
av presenterat material vid evenemang
Kortfattad sida om materialet vid evenemanget Mobila Spel finns här.
Referat av något av det som sades vid paneldebatten Developing Wireless
Applications 5 februari finns här.
Rapport från evenemanget
Mobile Applications Evening I: Getting Started 26 februari finns här.
Schemat
för kommande evenemang finns här!
Excitera
Mobile Award ansvarar ej för länkarnas innehåll. Har Ni förslag
på fler användbara länkar eller skulle det visa sig att någon
av länkarna är felaktiga eller ligger nere, skicka ett mail till ema@excitera.nu
.
|