Ett tävlingsbidrag från förra året: TryggHund

Ett tävlingsbidrag från 2006: "TryggHund - För en trygg och säker hund"

Alexander Ljung och Sorosh Tavakoli, båda dubbelstuderande på KTH Medieteknik och Handelshögskolan i Stockholm, kom på andra plats i EIC 2006 med sitt förslag "TryggHund".

TryggHund - "För en trygg och säker hund"
Vår affärsidé är att via partnerskap utnyttja djurförsäkringsbolagens kundkanal för att sälja en hundpositioneringstjänst till hundägare. TryggHunds erbjudande är en skadeförebyggande tjänst som ger hundägare ökad trygghet och frihet för sina hundar.

Tjänsten:
TryggHund är en hundpositioneringstjänst som gör det möjligt att ta reda på en hunds position via mobiltelefon eller Internet. Hundägaren kan aktivt efterfråga positionen via mobilen eller webben, och kan även bli meddelad via sms när hunden beger sig utanför ett förinställt område. Om hunden t ex springer utanför tomtgränsen går ett automatiskt SMS iväg till hundägaren.

Behovet och målgruppen:
Hundägare vill alla vara bra hussar och mattar. De vill få sin hund att trivas och vara vid god hälsa, ett ansvar som medför personliga begränsningar. TryggHund ger hundägaren möjlighet att vara en bra husse/matte utan att själv göra uppoffringar. TryggHunds målgrupp är engagerade hundägare som önskar möjligheten att snabbt återfinna sin hund vid en eventuell bortspringning.

Marknaden
Trots att husdjursmarknaden är enorm, sett till både antal köpare, omsättning och tillväxt har den svårt att attrahera företagare och investeringar. Marknaden omsätter idag mer än hela bokindustrin men det råder fortfarande låg konkurrens, goda möjligheter till stora försäljningsvolymer och inte minst, potential till internationell expandering.

Försäljning och distribution:
TryggHund skulle säljas i samarbete med försäkringsbolag till hundägare. Samarbetet gynnar både TryggHund och försäkringsbolagen. Genom att erbjuda högre säkerhet för försäkringsbolagens kunder kan TryggHund få tillgång till hälften av alla hundägare och en väletablerad säljkanal. Med minimal ansträngning - ett enda kryss i försäkringsanmälan - kan produkten beställas av kunden. Samarbetet används även för att positionera TryggHund som en säkerhet som, liksom försäkringar, blir ett standardtillbehör för hussen/matten som bryr sig.

Intäktsutveckling
TryggHund har en unik affärsmodell som arbetar i två faser för att säkra kontinuerliga intäkter från dag ett. Företagets kostnader är låga och främst rörliga och i första fasen då kundbasen är låg täcks dessa av kombinerade intäkter från hårdvaruförsäljning samt årsavgifter. Då hårdvaran etablerar sig på fler och fler hundar sjunker dess efterfrågan men samtidigt ackumuleras kundbasen för årsavgifterna. I och efter fas två kommer intäkterna från årsavgifterna att dominera intäktssidan.

Excitera is looking for new members
2007-05-23
Want to be a part of the most successful Swedish student entrepreneurship organization?
Read more


Mobile wiki and anti-acne plaster wins EIC 2007
2007-05-16
The winners of this year were announced on the final event of EIC, held at Berns in Stockholm.
Read more


Mobile wiki and anti-acne plaster wins EIC 2007
2007-05-16
The winners of this year were announced on the final event of EIC, held at Berns in Stockholm.
Read more